Kai over Inbound marketing
De terugkeer naar je dorp
Iedereen heeft het over Inbound Marketing. Wat is dit fenomeen? Wat is de achterliggende gedachte? Inbound Marketing gaat over informeren i.p.v. meteen willen verkopen. Het gaat over zichtbaar worden bij je doelgroep en zo veel mogelijk over je doelgroep weten. Inbound Marketing is een beetje oude wijn in nieuwe zakken:) Vroeger toen de wereld nog bijna plat was 🙂 leefden de meeste mensen nog niet in de stad maar op het platte land of in dorpen. Kenmerkend aan dorpen is dat de meeste mensen elkaar kennen, soms ook te goed. Als je een brood nodig had, of een kapper dan wist je waar je naartoe moest. We hadden toen geen Google of Facebook nodig om iets of iemand te vinden. Het bestond gewoon, of het bestond niet. Wat we in de afgelopen 150 jaar hebben meegemaakt is dat alles veel massaler is geworden. Mensen zijn massaal van het platteland en de dorpen naar de steden getrokken en tegenwoordig ‘kennen we’ minder mensen in onze directe omgeving persoonlijk, omdat het leven in een grote stad en samenleving zo veel keuzemogelijkheid biedt dat het vanzelf anoniemer is geworden. Dat neemt niet weg dat mensen op zoek gaan naar hun soortgenoten en zaken die hun belangstelling hebben.
Mede daardoor hebben we nu online gemeenschappen gekregen die iets van deze onbalans rechttrekken. Het zijn zoekmachines, online diensten zoals webwinkels zoals marktplaats en de sociale media en zelfs navigatie. Allemaal middelen om in die massa je weg te vinden. Het is al lang niet zo dat iedereen alle online vrienden persoonlijk kent maar het effect is vergelijkbaar. De mensen in dat netwerk hebben meer vertrouwen en zijn benaderbaar.
Inbound Marketing kun je vergelijken met een terugkeer in de tijd, toen alles nog overzichtelijk was, maar dan in ons heden. In het dorp van vroeger bestond er alleen Inbound Marketing. Je kende je omgeving en die kennis bepaalde je bewegingsruimte. In de grote massa, in een grote stad, was aanvankelijk iedereen zijn plaats een beetje kwijt en dat zijn we met Inbound Marketing middelen aan het terugwinnen.
Inbound Marketing is op abstract niveau een vorm van ‘personalisatie’ en net als in het dorp waar de klok ieder uur te horen was is ‘frequentie’ de motor van het geheel. Frequentie maakt het onderscheidt tussen massa en individualiteit. Hoe? Als je in het dorp te voet naar school liep, liep je iedere dag twee keer langs de bakker en de slager. Zo wist je direct waar je heen moest als je hun producten nodig had en zo werkt het ook in de huidige Inbound Marketing, alleen hebben de aanleidingen zoals ‘naar school lopen’ nieuwe namen zoals: bloggen, vloggen, mailen, posten met gereedschappen als YouTube, WordPress, Mailchimp en Spokal.
Het draait dus om het verkleinen van de afstand door
– herkenbaar te zijn, ‘personalisatie’ en
– regelmatig van je te laten horen, ‘frequentie’.
Ben je goed en vindbaar, dan is de kans groot dat je daardoor veel makkelijker verkoopt.
‘Personalisatie’ en ‘Frequentie’ die vormen de basis.
De Inbound Marketing strategie en executie zijn middelen waarmee je aandacht verkrijgt.
Het is een technische terugkeer naar de overzichtelijkheid van
het dorp, binnen onze massale samenleving.
Terugkeer uit de massaliteit die toch nooit weg gaat, naar iets wat dichterbij jezelf staat.
Er is geen ‘quick fix’.. Wel een ‘less-work-fix’.
En het draait om het oeroude principe van; Het verkrijgen van vertrouwen.
Wie met Inbound Marketing aan de slag wil, kan contact met ons opnemen. We zijn u graag van dienst.
Recente reacties